کد مطلب:252688 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:297

اشاره ای به شئون دهمین نیر برج ولایت امام هادی
امام عاشر و بدر باهر ابوالحسن الثالث مولانا الهادی كه اسم مباركش علی است و لقب مشهور آن حضرت (هادی) است.

هادی از اسماء الله است زیرا خدا هادی خلق است و هدایت حق تعالی و مبدء اعلی خلق خود را دو قسم است یكی عبارت است از هدایت تكوینیه و دیگری عبارت است از هدایت تشریعیه، اما هدایت تكوینیه حق شامل است كلیه مخلوقات و موجودات را و عبارت است از رهنمائی مجموعه خلایق اعم از مبدعات و منشآت و مخترعات و مكونات علی الاطلاق كما اشار الیه نص الكتاب الالهی: اعطی كل شی ء خلقه ثم هدی (آیه 50 سوره طه).

و اما هدایت تشریعیه مربوط به انسان است چنانكه قرآن تصریح به آن نموده است لقوله تعالی: انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتلیه فجعلناه سمیعا بصیرا انا هدیناه السبیل اما شاكرا و اما كفورا (آیه 2 و 3 سوره ی انسان).

ذات اقدس حقتعالی و مبدء اعلی فرموده ما كه خالق كل اشیاء هستیم انسان را از نطفه ی مختلط خلق كردیم و او را دارای قوای ادراكی گردانیدیم ما به حقیقت راه حق و باطل را به او نشان دادیم و در نظام تشریع وسیله سفراء خود كه انبیاء و رسل هستند نیز اتمام حجت نمودیم با این هدایت تشریعیه،



[ صفحه 379]



انسان می خواهد به حسن اختیار خود راه هدایت پذیرد و شاكر این نعمت باشد یا خواهد به سوء اختیار خود كفران نعمت كند سعادتش و شقاوتش در اختیار خودش می باشد پس هر كس طالب راه سعادت است بایست از طریق و سبیل هدایت این راه را طی نماید تا به مقصد خود نائل و به هدف خود واصل آید و این وصول فقط از پیمودن صراط مستقیم برای انسان راه رو حاصل شود نه از طرق و سبل دیگر چه آنها انسان را از مقصد و هدف منحرف و از صراط مستقیم كه راه راست هدایت است دور می سازد و موجب گمراهی و ضلالت آدمی می گردد.

صراط مستقیم منحصرا صراط الله است لقوله تعالی: و ان هذا صراطی مستقیما فاتبعوه و لا تتبعوا النسبل فتفرق بكم عن سبیله (آیه ی 153 سوره ی انعام).

هادی و رهنما به سوی صراط مستقیم كه صراط الله است حضرت خاتم انبیاء محمد مصطفی (ص) است و به همین جهت است كه خدا خطاب به آن حضرت فرموده: و انك لتهدی الی صراط مستقیم (آیه ی 52 سوره ی شوری).

و ما امت اسلامیه پیروان قرآن و خاتم پیغمبران باید بسیار سپاسگزار و شاكر باشیم كه خدای منان رهبر ما را به صراط مستقیم خود در تمام شئون كمالیه از ایمانیه و اعتقادیه از اخلاقیه و افعالیه در نظام تشریع حضرت ختمی مرتبت محمد و عترت طاهره ی آن حضرت قرار داده است و این مایه افتخار و مباهات ماست.



صد شكر كه ایزدمان بنواخت بفضل خویش

تا رهبر ما فرمود احمد شه بطحا را



گفتیم هادی از اسماء الوهی است هادی مطلق ذات اقدس خدای یكتا است و مظهر اسم هادی حضرت خاتم انبیاء است و بعد از حضرت ختمی مرتبت محمد (ص) اوصیاء و خلفای آن حضرت به وراثت شئون ولایت از آن حضرت همه هداة مهدیین و همه رهنمای خلق به صراط مستقیم می باشند.



[ صفحه 380]



حال نظر به اینكه این اشراق محور شئون كمالیه دهمین نیر برج ولایت حضرت امام هادی علیه السلام باختصار بیان می شود لازم است تكیه كلام ما بنام این امام كه (هادی) است باشد و از نام مبارك این حضرت مدد بگیریم لذا می گوئیم همانطوری كه هادی نام آن بزرگوار است و از القاب مشهور اوست در واقع آن حضرت مظهر اسم هادی است كه از اسماء الهی است پس این امام همام علیه السلام به عنوان مظهریت اسم خدا كه هادی است و خدای متعال هدایت كننده خلق است هم در نظام تكوین و هم در نظام تشریع مظهر او نیز هادی است تكوینا و تشریعا اما تكوینا از نظر اینكه واسطه فیض الهی است نسبت به خلق خدا و اما تشریعا چون از حیث مقام ولایتی كه دارد امام و پیشوا و هادی ما است در نظام تشریع و لنعم ما قال العلامة الربانی الشیخ محمد حسین الغروی الاصفهانی المشتهر بالكمپانی قدس سره:



لقد تجلی مبدء الایجاد

فی غایة الوجود باسم الهادی



احسن خلق كل شی فهدی

و باسمه الهادی اهتدی من اهتدی



الی ان قال فی وصف الولی الهادی



و هو له ولایة الهدایة

فی منتهی مراتب الولایة



و هو یمثل النبی الهادی

فی بث روح العلم و الارشاد



فانه لكل قوم هاد

كجده المنذر للعباد



بل سره الخفی فی هدایته

موصل كل ممكن لغایته





[ صفحه 381]





فهو له فی مسند التمكین

هدایة التشریع و التكوین